Posted in Felt

My felt doll in the forest – Birthday present part 3

*Nederlands zie hieronder

The cross between a cute bear and little red riding hood resulted in this cape for my felt doll! If you missed my earlier posts about the first two parts of the birthday present you can click here for the princess outfit and here for the schoolgirl outfit. The cape was made with the pattern from Shelly Down, which you can find in the book ‘My Felt Doll’. I liked so many patterns from this book that I decided to make several outfits for this doll, which I gifted to my niece.

The cape is extra special, because I made it together with my mum. She never hand sewed anything with felt before and she made the cap fully by herself! I cut the pieces and sewed the cape while giving instructions to my mum for the cap. It was real teamwork, which gave the piece its extra value:) We used polyester felt for the inside of the cape, since it was softer and it did not need to resist so much tension. The outside part in brown was made with 100% wool felt from Meaningful Crafts, 1-1.2mm Truefelt 20x30xm color redbrown, 522. One sheet was exactly the right amount to make the cape and the shoes. We sewed a decoration ribbon to the cap and a small hook to the cape, which you can see in the close-up picture. The cap and the cape are two separate pieces, so the hair could nicely fall through. Next week I will show you the last outfit and the total package of my felt doll!

NEDERLANDS

Een kruising tussen een schattig beertje en roodkapje leverde deze cape op voor mijn vilt pop! Als je mijn posts over de eerste twee onderdelen van het verjaardagscadeautje hebt gemist, dan kun je hier klikken om de prinsessen outfit te zien en hier om de school outfit te zien. De cape was gemaakt met het boek ‘My Felt Doll’ geschreven door Shelly Down. Ik vond zoveel patronen uit dit boek leuk, dat ik besloot meerdere outfits voor haar te maken, zodat mijn nichtje haar ook kan aan- en uitkleden.

Deze outfit is extra speciaal, omdat ik hem samen met mijn moeder heb gemaakt. Ze had nog nooit met vilt genaaid en ze heeft het mutsje gewoon helemaal zelf gemaakt! Ik had de onderdelen geknipt en de cape genaaid, terwijl ik instructies voor de muts aan mijn moeder gaf. Het was dus echt teamwerk, waardoor deze cape extra bijzonder is:) We hebben polyester vilt gebruikt voor de voering, omdat dit dunner en zachter was en het niet per se sterk hoefde te zijn. De buitenkant van de cape is gemaakt met stevig 100% wol vilt van Meaningful Crafts, 1-1.2mm Truefelt 20x30xm kleur roodbruin 522. Een vel van 20x30cm was genoeg om zowel de cape als de schoentjes te maken. We hebben decoratielintjes gebruikt voor de muts en een klein haakje om de cape zelf vast te kunnen zetten. Dit kun je goed in de close-up foto zien. De muts en cape zijn dus twee losse onderdelen, zodat het haar van de pop er ook goed tussen kan vallen. Volgende week geef ik jullie de laatse update en zien jullie het totaal pakketje van mijn vilt pop!

Posts that might be of interest to you/ Posts waar je mogelijk ook in geïnteresseerd bent: