Posted in Sewing

My 30 minutes travel make-up pouch

*Nederlands zie hieronder

When this post goes online, I’m travelling to my holiday destination in Italy! I’m so excited to be able to go on holidays again that I’m actually counting down the days for a while now. I think this might be one of those moments that I need holidays the most, since I’m currently finalizing my PhD in biomedical sciences as well. It has such been a roller coaster ride with corona kicking in, writing scientific articles and applying for new jobs in the meantime, that I’m ready to pack my bags and disconnect from everything, even if it’s just for one week.

I took out my travelling bags and realized that I actually don’t have a nice compact make-up pouch that could fit in my small 10kg luggage. Of course I could have gone to the shop to buy one, but it is much nicer to make it yourself. I recently bought some new fabrics that I did not have a purpose for yet, but I simply liked the print. This more rigid fabric with bee print was one of them. I combined it with a yellow light cotton fabric to make a small zipper pouch following this amazing youtube video from Madeeveryday. I used this sewing instruction before, when I made a small whale pouch for a friend of mine. You can read back that post here. I love this instruction, because you can make this pouch in only 30 minutes! It’s really easy and the options for shapes and colors are limitedless.

I cut 4 rectangles of 23 x 18 cm (2 outer layers and 2 inner layers). I used a black 18cm zipper, which you can buy here. The width of the pouch was decided by the total length of the zipper (18cm + 5cm extra sewing length). The final size of the pouch is 21x16cm, so there is 1cm of seam allowance. If you choose a more rigid fabric for the outside, the pouch can even stand up! Are you also travelling soon? Let us know which items you make for your trip!

*NEDERLANDS

Wanneer deze post online komt, ben ik onderweg naar Italie voor mijn vakantie! Ik kijk hier zo erg naar uit, dat ik al een hele tijd aan het aftellen ben. Dit is misschien wel het moment dat ik een vakantie het hardst nodig heb, omdat ik momenteel ook mijn PhD in biomedische wetenschappen aan het afronden ben. De afgelopen tijd was erg heftig met corona dat de wereld in zijn greep hield, het schrijven van wetenschappelijke artikelen en het moeten solliciteren voor een nieuwe baan. Ondanks dat ik maar een weekje weg ga, was ik meer dan ooit klaar om mijn koffers te pakken!

Ik haalde mijn koffers weer tevoorschijn en realiseerde mij dat ik eigenlijk niet echt een handig compact make-up tasje had welke in mijn 10kg koffer past. Natuurlijk kon ik er een kopen in de winkel, maar het is veel leuker om er zelf een te maken. Ik heb pas geleden nieuwe stoffen gekocht waar ik nog geen doel mee had, ik vond simpelweg de patronen leuk. Dit stevige bijen stofje was daar een van. Ik heb het gecombineerd met een gele katoenen stof om een make-up tasje met rits van te maken. Ik heb deze youtube video van Madeeveryday gevolgd. Ik heb deze instructie ook eerder gebruikt, voor het maken van een walvissen tasje, deze kun je hier teruglezen. Ik vind dit patroon geweldig, omdat je in slechts 30 minuten klaar bent! Het is echt heel makkelijk en de opties voor de kleuren en vormen zijn eindeloos.

Ik heb 4 rechthoeken geknipt van 23 x 18 cm (2 voor de buitenlaag en 2 voor de voering). Ik heb een 18cm zwarte rits gebruikt, welke je hier kunt kopen. De breedte van het make-up tasje wordt bepaald door de totale lengte van de rits (18cm + 5 cm extra naailengte). De uiteindelijke grootte van mijn tasje was 21 x 16 cm, dus er is 1cm naadtoeslag in dit patroon. Als je een wat steviger stofje voor de buitenkant kiest, dan kan het tasje zelfs rechtop staan! Ga jij binnenkort ook reizen? Laat ons weten welke items jij maakt voor je trip!

Posts that might be of interest to you/ Posts waar je mogelijk ook in geĆÆnteresseerd bent:

Leave a comment