Posted in House decoration

Clay autumn pendulum – free pattern

*Nederlands zie hieronder

Lise made this amazing crochet autumn pendulum and I was working on a clay version. Not everyone is into crocheting and there are so many more ways to make a cute pendulum for this or the upcoming autumn seasons.

Materials

  • Creall Do&Dry, modeling material white (you can use a different brand of course)
  • Rolling pin (I used a fondant roller)
  • Mushroom mold
  • Straw
  • Brush
  • Acrylic paint
  • Stamps
  • Leather thread

How to make

I used about 1/5 part of the clay to make the mushrooms and found the mold in a store in my hometown. You can also order them here: https://www.bakgoed.nl/product/koekjes-uitsteker-paddestoel/

At first you need to roll out the clay on a flat and smooth surface. I tried to make my surface more smooth with baking paper on both sides (somewhere I thought that this might work). This didn’t work properly though, because the paper curls up. So you might need a smooth table or a smooth cutting board. I made the mushrooms about 3 mm thick.

After making a lot of mushrooms, make a small hole in the top of the mushroom using a small straw. I had two leftover straws from a pack of drinks my son didn’t use.
Make sure the edges from the mushroom and the hole become smooth on both sides by pressing the frayed edges softly in the clay.

A nice and extra touch is to use some small stamps with letters on it. I bought stamps from the Action, but I know Hema sells stamps as well. I made a few mushrooms with the text: autumn. I thought it was cute. But use your imagination!

After this you need to dry the mushrooms for a day or more. I used the clay which said it would be dry in a day. I actually let them dry for more days, but see for yourself how long you think it needs to dry completely.

When the mushrooms are dry, you can start painting the mushrooms. You can choose whatever color you like of course. I wanted to have autumn colors but not too bright, so I mixed some red, green, yellow and orange paint with brown. Also I liked the mushrooms more when they weren’t painted real neatly so I didn’t care if the paint wasn’t the same color on the complete mushroom.

Last step is to cut a thread. Cut it a bit longer than you actually want it, because you lose some length by tying the mushrooms to the thread. I used a leather one because I found it more fitting with the clay material. Another tip for having the mushrooms in a straight line while tying them on your thread is to put the thread through the mushroom with the wrong side towards you, make a knot and turn the mushroom towards you. You can see it on the pictures below.

I hope you enjoyed this DIY and if you have any questions, please let us know.

*NEDERLANDS

Lise heeft vorige week een blog geschreven over haar gehaakte slinger en ik heb vandaag een slinger van klei voor jullie. Niet iedereen is goed in haken of vindt het leuk en er zijn zoveel opties om een leuke herfstslinger te maken ter decoratie voor in je huis.

Materialen

  • Creall Do&Dry, modeling material white (of een ander merk natuurlijk)
  • Deegroller (ik heb een fondant roller gebruikt)
  • Vormpje van een paddenstoel
  • Rietje
  • Kwast
  • Acryl verf
  • Stempelsetje
  • Leren draadje

Beschrijving

Ik heb ongeveer 1/5e van de hoeveelheid klei gebruikt die in het pakje zat en ik heb het vormpje van de paddenstoel toevallig gevonden bij een winkeltje bij mij in het dorp. Je kan ze eventueel ook hier aanschaffen: https://www.bakgoed.nl/product/koekjes-uitsteker-paddestoel/.

Allereerst moet je de klei uitrollen op een gladde en platte werkplek. Ik probeerde het nog met bakpapier, maar alsnog geeft dit groefjes in je klein, omdat het bakpapier graag opkrult. Maar gebruik een gladde tafel of misschien een gladde (stenen) snijplank. Ik heb de paddenstoelen ongeveer 3mm dik gemaakt.

Nadat je er een heleboel hebt gemaakt met het vormpje, kan je er met behulp van een rietje een gaatje in maken aan de bovenkant. Ik had toevallig nog twee rietjes liggen van een drinkpakje van mijn zoontje. Probeer de gerafelde kantjes van het uitdrukken van de vormpjes een beetje glad te maken door het zachtjes met je vinger weer tegen de klei aan te drukken.

Wat ook nog erg leuk is om te doen, is om er met een stempelsetje letters in te stempelen. Ik had een leuk klein setje bij de Action gekocht, maar ik weet dat ze ze bij de Hema bijvoorbeeld ook verkopen. Ik heb een paar paddenstoeltjes gemaakt met de tekst: autumn. Dat vond ik zelf wel leuk, maar maak ervan wat je zelf leuk vindt.

Na deze stap zal je klein moeten drogen. Volgens het pakje zou dit een dag moeten zijn, maar persoonlijk vond ik mijn klei pas na enkele dagen stevig genoeg. Maar kijk zelf naar hoe je klei opdroogt door eraan te voelen en je werk een beetje heen en weer te bewegen.

Wanneer de paddenstoelen droog zijn, kan je ze gaan verven. Je kan ze elk gewenst kleurtje geven. Ik wilde graag herfstkleurtjes, maar geen hele felle kleuren en dus mixte ik wat rood, groen, geel en oranje met bruin. Ook vond ik het wel leuk als de paddenstoelen niet heel netjes geverfd waren. Op deze manier zat er meer kleurverschil in de paddenstoel zelf.

Laatste stap is om een stuk draad af te knippen. Knip het wat langer af dan je nodig denkt te hebben, want je verliest wat lengte doordat je knoopjes maakt bij de paddenstoelen. Ik heb trouwens een leren draadje gebruikt, omdat ik dat meer vond passen bij het materiaal. Nog een laatste tip om de paddenstoelen recht te krijgen aan je draad. Rijg ze omgekeerd (met de voor jouw verkeerde kant naar voren) aan je draad, maak een knoop aan de bovenkant en draai je paddenstoel recht. Je kan het zien op bovenstaande foto’s hoe ik het bedoel.

Kom je er toch niet helemaal uit of wil je nog iets meer weten, vraag het ons gerust!

Posts that might be of interest to you/ Posts waar je mogelijk ook in geïnteresseerd bent: